ריבית קבועה לא צמודה – האם זה כדאי?

האם ריבית קבועה לא צמודה, משתלמת בכל מצב?

בשנים האחרונות עם ירידת מדד המחירים לצרכן, ירדה הריבית במסלול ריבית קבועה לא צמודה באופן דרמתי, מה שגרם למסלול להפוך לאחד המסלולים הפופולריים בעיני הלקוחות. אם בעבר השימוש במסלול זה לא היה נפוץ מכיוון שהריבית הייתה מאוד גבוהה וכך גם ההחזר החודשי, כיום הריבית נמוכה, מה שגרם להרבה לקוחות להעדיף מסלול זה על פני מסלולים אחרים. הסיבה להעדפה של מסלול זה הנה מכיוון שזה הוא המסלול היחידי שמאפשר החזר חודשי קבוע וידוע מראש ללא הפתעות. בנוסף, בשנים האחרונות בנק ישראל חייב את הלקוחות לקחת לפחות שליש מהמשכנתא בריבית קבועה (צמודה או לא צמודה) מה שהוסיף לגידול בשימוש במסלול זה. אולם גם למסלול זה ישנם לא מעט חסרונות וחשוב להכיר אותם לפני שמחליטים האם לקחת מסלול זה ואיזה משקל לתת לו מתוך סך המשכנתא.

ריבית קבועה לא צמודה – איפה החיסרון אם זה קבוע?

  • תשלום חודשי גבוה או פריסת שנים ארוכה יותר –  מכיוון שבמסלול זה הריבית גבוה יותר נצטרך לשלם על המשכנתא יותר כסף בכל חודש או לקחת את המשכנתא לטווח שנים ארוך יותר.
  • במסלול ריבית קבועה לא צמודה אין תחנות יציאה ידועות מראש – זאת אומרת שבמקרה שהריבית הממוצעת במשק ביום בפירעון נמוכה יותר מהריבית על המשכנתא, עלולה להיות עמלת פירעון מוקדם ("קנס") בגין הפרשי ריביות, אותו יש לשלם במזומן (או במקרה של מחזור משכנתא, הוא נכנס לתוך היתרה החדשה למחזור). הקנס הוא פונקציה של סכום ההלוואה, יתרת השנים ופער הריביות, לשם המחשה – על פירעון הלוואה של 100 אלף ש"ח שנשאר לה עוד 20 שנים לסיום והריבית במשק ירדה ב-0.5%, הקנס מגיע לכ-6,000 ש"ח.
  • אם יש לכם תוכנית לפרוע את המשכנתא לפני הזמן (זה יכול להיות עקב מחזור משכנתא, פירעון משכנתא מכסף מזומן או ממכירת הנכס), מעבר לקנס, יתכן ובדיעבד תגלו ששילמתם ריבית גבוהה בעבור היציבות והביטחון אולם לא ניצלתם אותה בפועל עד תום התקופה ואילו הייתם לוקחים מסלול בריבית משתנה הייתם גם מקבלים ריבית נמוכה יותר וגם תחנת יציאה ללא קנסות.
  • ריבית קבועה משמעותית ביחס למסלולים אחרים – לעתים כאשר הפער בין הקבועה לא צמודה ומסלולים אחרים הנו גבוה, אין הצדקה כלכלית כמעט בשום סיטואציה להשתמש במסלול זה שכן העלות תהיה גבוהה משמעותית ביחס למסלולים אחרים ולכן כאשר בוחרים להשתמש במסלול זה, צריך לבחון את האלטרנטיבות האחרות. למרות שאנשים נוטים ללכת "על בטוח", כדאי לבדוק מה האלטרנטיבות ומה המשמעות שלהן, לעיתים החיסכון בלקיחת מסלול אחר יכול להיות מאוד גבוה והסיכון לא כ"כ גדול כמו שהיה נדמה לכם.
  • עלות הכסף במצטבר גבוהה יותר – ברוב המקרים, אם נבצע את ההשוואה בין משכנתא בריבית קבועה לא צמודה לבין משכנתא במסלולים משולבים אחרים, נגלה כי המשכנתא במסלול הקבועה לא צמודה, יקרה משמעותית, מיקרים אלו יקרו בעיקר כאשר אנו נבצע את ההשוואה לפי החזר חודשי זהה שכן כאמור במסלולים אחרים בעלי ריבית נמוכה יותר, נוכל לפרוס את המשכנתא לפחות שנים וכך להוזיל עלויות.
  • סביבה כלכלית עם ריבית גבוהה– במקרים בהם סביבת הריבית גבוהה ביחס לנתוני העבר, לעתים נעדיף דווקא לקחת ריבית משתנה שכן אם הריבית במשק לאחר מכן תחזור ותרד, נוכל להרוויח את ירידת הריבית וגם לא נאלץ לשלם קנסות בגין מחזור או פירעון המשכנתא.
  • ריבית קבועה לשנים ארוכות – בריבית קבועה (גם בצמודה), ככל שטווח השנים ארוך יותר, כך הריבית (וגם הקנס הצפוי, אם יהיה) גבוה יותר ולכן דווקא לשנים ארוכות, יתכן ונעדיף לשלב יותר מסלולים בריבית נמוכה ומשתנה.

סיכום – אז לא כדאי לקחת ריבית קבועה לא צמודה?

למרות כל החסרונות, איננו אומרים שלא כדאי לקחת ריבית קבועה לא צמודה, אלא אנו אומרים קודם כל שחשוב להכיר בחסרונות של המסלול לבחון האם השימוש במסלול מתאים לסיטואציה האישית שלכם, בנוסף הדבר מאוד תלוי באלטרנטיבות ומצב השוק באותה העת וכמו כן יש לדעת להשתמש בו בצורה מדודה אשר מתאימה לנתונים הפיננסיים והצרכים האישיים שלכם.

היכנסו לכאן לביצוע חישובי משכנתא

ריבית קבועה לא צמודה

 

אל תתאמצו

צרו קשר וקבלו מענה מהיר ומקצועי