מחיר למשתכן – לקנות או לא לקנות?

למה לשים לב כאשר אנו קונים דירה במחיר למשתכן?

בשנה האחרונה גדל משמעותית היצע הדירות בפרויקטי הדגל של משרד האוצר המשווק על ידי משרד השיכון – מחיר למשתכן. האם אנחנו צריכים לרוץ באופן אוטומטי לרכוש דירה בכל פרויקט בו זכינו רק לשם כך שנממש את ההטבה שקיבלנו? בפוסט זה נדון בעיקרי הדברים שאנחנו צריכים לשים לב לפני שאנחנו רוכשים דירה בפרויקט מחיר למשתכן.

מחיר למשתכן – הקדמה

כידוע, על מנת לזכות בהגרלה של משרד השיכון, עלינו לעמוד בקריטריונים מסוימים כאשר העיקרי מבניהם הנו שזאת דירתנו היחידה (לחצו כאן כדי לקרוא אודות הקריטריונים לזכאות). מכיוון שכמות הדירות שמוצעת לעומת כמות הדורשים לדירות היא נמוכה, הפרויקטים מוצעים בשיטה של הגרלה ומכוון שכך, אתם עשויים למצוא את עצמכם לעתים עם זכאות לרכישת דירה בעיר שאתם לא מתכוונים לגור בה או עם דירה גדולה או קטנה מידי שלא מתאימה לצרכים שלכם. לעתים גם תצטרכו להתפשר על סטנדרט הדירה, המיקום שלה, הקומה שלה וכו' לעומת נכס שנרכש בשוק החופשי שם יש לכם אפשרויות בחירה חופשיות יותר.

אז למה אנחנו צריכים לשים לב?

אם זכיתם בהגרלה, אתם צריכים לחשוב האם הדירה שמוצעת לכם מתאימה לצרכים שלכם לצורך מגורים או שאתם מתכוונים להשכיר אותה. אם המזל שלכם שיחק והצלחתם לזכות בדירה שמתאימה לכם גם מבחינת הגודל וגם מבחינת המיקום, מה שעליכם לעשות הוא לבדוק את מחירי השוק של דירות יד שניה או דירות מקבלנים אחרים שאינם מוכרים במסגרת מחיר למשתכן על מנת שתוכלו לוודא מה באמת גובה ההנחה שגלומה בעסקה ולא רק מה שסיפרו לכם במשרד הקבלן שמשווק את פרויקט מחיר למשתכן, בערים מסוימות או במקרים מסוימים, תופתעו לגלות שפער המחירים אינו גדול כמו שסיפרו לכם ויתכן שבפרויקט אחר גם תוכלו לקבל תוספות מיוחדות או דירה שיותר מתאימה לצרכים שלכם גם אם המחיר מעט יותר גבוה, כמו כן עליכם לקחת בחשבון כי בפרויקט מחיר למשתכן יש לכם הגבלה שאינכם יכולים למכור את הדירה ב-5 שנים הראשונות וגם את זה אתם צריכים לשקלל במגוון השיקולים שלכם.
לעומת זאת, אם הדירה לא מתאימה לצרכים האישיים שלכם ואתם רוכשים את הדירה להשקעה, זה סיפור קצת שונה: גם כאן כמובן יש לבדוק באמצעות בדיקה בשטח מה ההנחה האמיתית שמגולמת בעסקה, כמו כן אתם צריכים לקחת בחשבון כי יתכן ובאזור זה השוק יהיה מוצף בדירות להשכרה ויתכן ויהיה לכם קשה להשכיר את הדירה או תאלצו להתפשר על גובה שכר הדירה שתקבלו, כמו כן אם תרצו למכור את הדירה בעוד 5 שנים, יתכן ועוד כמה אנשים כמוכם יעשו זאת ואז יתכן ומחירי הדירות באזור ירדו או שיהיה קושי במימוש הנכס. דבר אחרון – המשכנתא: ישנם פרויקטים להם יש בנק מלווה ומוכרים על ידי הבנקים למשכנתאות ויהיה יותר קל לקבל בהם משכנתא ולעומת זאת ישנם פרויקטים ללא ליווי בנקאי בהם הבנקים יכולים להערים קשיים ולא לאשר משכנתא או שאישור הפרויקט ייקח זמן ואתם בינתיים לא תוכלו לעמוד בלוח הזמנים של העסקה כפי שהתחייבתם בחוזה, מבחינת הקבלן אתם מחויבים ללוח התשלומים לפי החוזה ונושא אי אישור או דחייה במועד אישור המשכנתא אינו מעניין אותו וכך אתם תצטרכו לעמוד מולו לבד ולנסות להגיע להסדר. כמו כן, הבנקים פחות מעדיפים לקוחות אשר מבקשים 90% מימון מערך הנכס על פי החוזה, למרות שעל פי ההנחיה של בנק ישראל לבנקים, יש לאפשר זאת וישנם בנקים שפשוט לא יאשרו לכם את המשכנתא או יאשרו אותה בתנאים פחות טובים מאשר אם הייתם קונים בפרויקט "רגיל".
בנושאים אלו, לפני חתימת החוזה (וגם לאחריו אם כבר חתמתם חוזה) רצוי לגשת לחברת ייעוץ משכנתאות ולהתייעץ אתה בכל ההיבט המימוני.

אז בשורה התחתונה, האם לקנות או לא לקנות?

אם לקחתם בחשבון את כל הפרמטרים כפי שפורטו לעיל ועוד שיקולים אישיים נוספים ומצאתם את העסקה שאכן כדאית עבורכם ולא רק "על הנייר" אלא על פי בדיקה בשטח ואם מצאתם אותה כעונה על כל הצרכים שלכם ולא התפשרתם על המיקום או על הגודל וקניתם דירת 5 חדרים למרות שאתם בעצם זקוקים רק ל-3 חדרים אז התשובה היא כן. אם ראיתם שבפרויקט המסוים שבו זכיתם ההנחה המגולמת אינה גבוהה וגם הנכס אינו מתאים לצרכים שלכם אז התשובה היא תחשבו פעמיים…ואולי תמתינו להגרלות נוספות ותזכו בדירה שמגלמת הנחה גדולה יותר ועונה על הצרכים שלכם או פשוט, המשיכו לחפש דירה בשוק החופשי ויתכן ותופתעו לטובה.

בדקו במחשבון משכנתא באיזה החזר חודשי תוכלו לעמוד

 מחיר למשתכן

 

 

 

 

 

אל תתאמצו

צרו קשר וקבלו מענה מהיר ומקצועי