חוק שירות נתוני אשראי – מה זה ואיך זה עלול להשפיע על המשכנתא שלכם?

חוק שירות נתוני אשראי – הסבר

חוק שירות נתוני אשראי חוקק בשנת 2004 ומאפשר נגישות של גופים המעניקים אשראי, מידע על עמידה בהתחייבויות של אנשים פרטיים. החוק מאפשר לחברות אשר קיבלו רישיון ממשרד המשפטים, לאסוף מידע שהותר בחוק, על אנשים פרטיים ולספק את המידע לצורך התקשרויות כספיות (מתן הלוואה, מכירת נכס, השכר נכס וכדומה). הדו"ח המונפק נקרא דו"ח אשראי צרכני. החוק מאפשר לבעלי הרישיון לאסוף את המידע ולמסור אותו, ללא צורך באישור הצרכן עצמו.ישנם גופים אשר מחויבים לדווח לבעלי הרישיון על מידע רלוונטי: כונס הנכסים, לשכת הוצאה לפועל, בנק ישראל, בנקים וחברות כרטיסי אשראי. המידע נשמר לפרק זמן של כ 5 שנים ולאחר מכן לא יוצג לדורש הדו"ח. החברות העיקריות אשר מספקות היום מידע כזה הם חברת BDI וחברת דן אנד ברדסטריט.

איך חוק שירות נתוני אשראי יכול להשפיע על המשכנתא שלכם?

מעבר לבדיקות של ההון העצמי שלכם ויכולת ההחזר החודשי שלכם, כל בנק מבצע בכל בקשת משכנתא, בדיקת אשראי צרכני אודותיכם באמצעות אחת מהחברות שצוינה לעיל. במידה ועלה מידע שלילי אודותיכם, כלומר התקבל מידע כי היה לכם תיק בהוצאה לפועל, הליך כינוס נכסים, הגבלה בחשבון הבנק או חוב לבנק או חברת כרטיסי אשראי, הדבר עלול לגרום לבנק לסרב לתת לכם משכנתא, גם אם לכאורה אתם עומדים בכל יתר הקריטריונים. לעתים הבנק יסכים לאשר לכם את המשכנתא אך יתנה זאת במתן ריבית גבוהה יותר עקב כך. שימו לב, גם אם מדובר בחוב שהיה ונסגר, הדבר עדיין עלול לפגוע בכם כאשר הבנק שוקל את בקשת המשכנתא שלכם, שכן מבחינתו זה עלול להעיד על התנהלות כלכלית בעייתית.

מה אפשר לעשות במקרה של נתוני אשראי שליליים?

אם אתם יודעים על כך מראש, כדאי להכין חומר והסברים מסודרים בנושא, למקרה שיעלה בבנק. במידה וגיליתם את זה בדיעבד לאחר פניה לאחר הבנקים, לא מומלץ לפנות לבנקים נוספים שכן הדבר עלול "לשרוף" אתכם בבנקים ויקשה לאחר מכן לקבל אישור משכנתא. במידה ומידע כזה עלה, יש לעשות פסק זמן ולהכין הסברים ואסמכתאות מספקות לאותם אירועים, לפני שממשיכים לבדוק בבנקים נוספים. בתהליך זה מומלץ להיעזר ביועץ משכנתאות פרטי אשר יוכל להנחות אתכם או לפעול בשמכם ולהגיש לבנק את הבקשה שלכם בצורה מקצועית ומסודרת, על מנת שתגדיל את הסיכוי שלכם לקבל אישור משכנתא. ככלל, במידה והיה או ישנו אירוע אשראי בעייתי, השלב הראשון הוא לוודא שהחוב נסגר והעיקול במידה וקיים הוסר, וישנו אישור מהגורם הרלוונטי על הסדרת החוב. השלב השני הוא מתן הסבר מספק, אשר מסביר מדוע החוב נוצר ומה הצעדים שנקטתם על מנת להסדיר את החוב. במידה והאישורים וההסברים מניחים את הדעת, ישנו סיכוי לקבל בכל זאת אישור למשכנתא. בהקשר זה יש לציין כי ישנה חשיבות גם לחומרת המידע (לדוגמא, פשיטת רגל תהיה חמורה יותר ממכתב התראה על חריגה ממסגרת בבנק) וגם על מועד יצירת החוב, ככל שהחוב ישן יותר כך הבנק יפחית בחשיבות שלו, בבואו לשקול את בקשת המשכנתא שלכם.

חוק שירות נתוני אשראי

 

אל תתאמצו

צרו קשר וקבלו מענה מהיר ומקצועי