היקף המשכנתאות יורד

שנת 2017 נפתחה בירידה בהיקף המשכנתאות. לראשונה מזה מספר שנים, היקף המשכנתאות יורד

על פי הנתונים הרשמיים של בנק ישראל היקף המשכנתאות החודשי הממוצע שניתן בשנת 2017 ירד בהיקף של כ 10% לעומת השנה שחלפה. בעקבות זאת, לאחר עליה דרמתית של ריביות המשכנתא בשנת 2016, ריביות המשכנתא החלו לרדת מעט עקב כך שהבנקים כעת מתחרים יותר על כל לקוח אם כי עדיין הריבית לא מתקרבת לרמות שראינו בתחילת שנת 2016 ולפני כן.

יושבים על הגדר

ירידה בהיקף המשכנתאות באה בד בבד עם ירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן. הירידה בהיקף העסקאות עדיין אינה מבשרת על ירידת מחירי הדיור כי אם על חוסר ודאות במשק וציפייה לבאות. בעקבות תוכנית מחיר למשתכן של משרד האוצר ומשרד השיכון, רוכשים פוטנציאליים רבים ממתינים לפתיחה והרשה להגרלות של תוכנית זו או ממתינים לתוצאה של הגרלה ובחירת דירה. בנוסף, רוכשי דירות להשקעה ממתינים להתפתחות בנושא המיסוי על דירות להשקעה אשר ישפיע מהותית על כדאיות רכישת דירה להשקעה או על צורך להיפתר מדירה להשקעה קיימת כדי להימנע ממיסוי או לקבל הטבת מיסוי. דבר נוסף מהותי הוא כמובן ההתפתחויות בשוק המשכנתאות. בשנים האחרונות ובדגש על התקופה האחרונה הוטלו מגבלות קשות על מבקשי המשכנתאות והוחמרו הקריטריונים לקבלת משכנתאות ולצד עליית הריבית המהותית שהייתה, ישנו קושי גדול יותר לקבל אישור משכנתא ולעתים שמתקבל האישור, כדאיות לקיחת המשכנתא יורדת עקב ריבית המשכנתא הגבוהה ביחס לשנים הקודמות.

היקף משכנתאות יורד – הזדמנות?

לצד הירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן והירידה בהיקף המשכנתאות, עשויה להיות כאן גם הזדמנות. מצד אחד יתכן והמחירים ירדו אך מצד שני, עדיין הביקוש לדירות גדול משמעותית מההיצע. כל עוד כמות הדירות המוצעת לא תספק את ההיצע, מחירי הדירות לא ירדו או שלא ירדו בצורה משמעותית. המצב הנוכחי הוא "שוק בהמתנה", הביקוש לא באמת נעלם אלא הציבור פשוט ממתין להתבהרות הנתונים, אם תהיה בשורה טובה, יתכן והמחירים ירדו, אם תהיה בשורה פחות טובה, המחירים יעלו או במקרה הטוב יישארו ללא שינוי. דווקא במצב זה ישנה הזדמנות לנצל את המצב לטובתכם כרוכשים. כרגע אתם בנקודת פתיחה טובה יותר מאשר הייתם קודם, אם קודם על כל דירה היו עשרות מתמודדים ומבקש המשכנתא היה צריך לרדוף אחרי הבנק ולהתחנן לקבל אישור וריביות משכנתא אטרקטיביות. כעת המצב שלכם טוב יותר ויש לכם הזדמנות לקבל תנאים טובים הן במחיר הדירה והתנאים הנלווים לעסקה והן במשכנתא ולתת למוכרים ולבנקים למשכנתאות לרדוף אחריכם. הבנקים למשכנתאות כרגע צמאים לעסקאות ומוכנים להתגמש בתנאים, אל תתבלבלו, עדיין לא חזרנו לריביות שהיו לפני שנה אך בהחלט ניתן לומר שאתם בנקודת פתיחה טובה יותר מאשר הייתם אם הייתם לוקחים את המשכנתא במחצית השנייה של שנת 2016.

שוקלים לקחת משכנתא? בדקו החזר חודשי במחשבון משכנתאות.

היקף המשכנתאות יורד

 

אל תתאמצו

צרו קשר וקבלו מענה מהיר ומקצועי