ריבית משכנתא ממוצעת נכון להיום

ריבית משכנתא ממוצעת – רקע

*עודכן ביולי 2019, עדכון הבא לאחר ה 11 באוגוסט 2019.
ריבית משכנתא ממוצעת הנה הריבית שמפרסם בנק ישראל אחת לחודש בהתאם לדיווחים של כלל הבנקים למשכנתאות אל בנק ישראל. חשוב להבין כי נתון ריבית משכנתא ממוצעת אינו בהכרח משקף את הריבית שתקבלו בהצעות ריבית מהבנקים למשכנתאות שכן ראשית הנתון המוצג הנו של החודש או חודשיים הקודמים ואילו שינוי הריבית על המשכנתא הנם כמעט יומיים. שנית, נתון ריבית משכנתא ממוצעת בדרך כלל לוקח בחשבון את כלל הבנקים, כלל הלווים וכלל מטרות הבקשה למשכנתא (רכישת דירה, מחזור משכנתא, משכנתא לכל מטרה) ולכן לעתים יכול להיות פער מאוד מהותי בין הריבית הממוצעת כפי שמפרסם בנק ישראל לבין הריבית שתקבלו בפועל מהבנקים למשכנתאות.

מעבר לכך, כאשר מקבלים הצעה לריבית משכנתא, הבנק כמובן בוחן את טיב העסקה, טיב הלווים, אחוז המימון (גובה המשכנתא לעומת שווי הנכס), תקופת ההלוואה ותמהיל המשכנתא (החלוקה בין המסלולים לדוגמא ריבית קבועה צמודה, ריבית משתנה, פריים, קבועה לא צמודה וכן הלאה) ולכן כאמור יתכנו שינויים מהותיים בין לקוח ללקוח ובין ריבית משכנתא ממוצעת כפי שמפרסם בנק ישראל לבין ההצעות שתקבלו. יחד עם זאת, ריבית משכנתא ממוצעת יכולה לסייע לכם לצורך אומדן ראשוני להבין היכן אתם עומדים (במיוחד אם אינם מתייעצים עם יועץ משכנתא פרטי), יכולים לסייע לכם לחשב חישובי החזר חודשי במחשבון משכנתאות אם אינכם בקיאים בריבית על המשכנתא היום וגם יכולים לסייע לכם לזהות מגמה של עליית ריבית משכנתא או ירידת הריבית על המשכנתא אם אתם רואים את המגמה של הריבית לאורך פרק זמן מסויים וכך לעיתים אם יש לכם התלבטות האם לקחת את המשכנתא כעת או להמתין עם התשלום (במידת האפשר, בדרך כלל ברכישה מקבלן כאשר הבית עדיין בשלבי בניה), תוכלו להסתייע במגמה של הריבית כדי להחליט האם כדאי להמתין עם התשלום או כדאי להקדים אותו כאמור עקב זיהוי מגמת עליית ריבית.

ריבית משכנתא ממוצעת – מגמות השוק

במהלך השנה האחרונה חלה מגמת עלייה משמעותית בשוק המשכנתאות, הבנקים נותנים ליחס זאת להקשחה בדרישות בנק ישראל על הבנקים ואילו בנק ישראל מצדו מסביר כי זה נובע מהגידול בסיכון בשוק הדיור. לטענת בנק ישראל מחירי הדירות עלו בשנים האחרונות בצורה חדה וכך גם סכום המשכנתאות הממוצע ללווה בעוד שההכנסה החודשית של משקי הבית לא עלתה באותו היחס מה שגורם להגדלת החשיפה והסיכון לבנקים. מחירי הדירות לטענת בנק ישראל הנם מנופחים ולכן הבנק נוקט זהירות מחשש של ירידת מחירים מצד אחד ואי יכולת מצד הלווים לפרוע את החזרי המשכנתאות מידי חודש מה שעלול להשאיר את הבנקים בחוסר בטוחות (שזה למעשה הבית שאותו אנו משעבדים לבנק) וכתוצאה מכך הבנקים צריכים להגדיל את כריות הביטחון שלהם ולרתק כספים שיש להם למקרה חירום. הדבר הזה גורם לבנק להיות פחות יעיל ולכן הוא מגלגל על הלקוח את הסיכון ומעלה את המרווח על הריבית למרות שהריבית במשק לא עלתה. החל מחודש מאי 2016 ניתן לראות עליה עקבית בריבית הממוצעת על המשכנתאות, במגזר הצמוד לממד הריבית עלתה בתקופה זו ב-0.9% ואילו במגזר הלא צמוד הריבית עלתה ב-0.6%, בהקשר זה יש לציין כי נתוני בנק ישראל בדבר הריבית הממוצעת על המשכנתאות הנם מעט מטעים שכן אלו נתונים ממוצעים המשקללים מגוון מסלולים, סוגי הלוואות ותקופות שונות. ניתן לראות בהתייחסות לדוגמא לריבית הממוצעת על המשכנתאות הלא צמודות לתקופה של 25 שנים כי העליה הנה של 1% ואף בשטח עצמו מדווחים על עליות שמגיעות גם ל-2% ולעתים יותר. החל מחודש מרץ 2017 עקב קיפאון קל בשוק בדיור, החלה להירשם ירידה קלה בריביות ביחס לחודשים הקודמים, ירידה זו נעצרה בפברואר 2018 וכעת מסתמנת עליה קלה שלא ברור עדיין אם תימשך כמגמה.

 

ריבית משכנתא ממוצעת לחודש יולי 2019 (בגין חודש יוני) – הנתונים:

ריבית משכנתא ממוצעת לא צמודה למדד

  •  עד 1 שנים – 1.81%
  • עד 5 שנים – 3.83%
  • עד 10 שנים – 3.21%
  • עד 15 שנים – 3.51%
  • עד 20 שנים – 3.85%
  • עד 25 שנים – 4.16%
  • עד 30 שנים – 4.39%
  • ממוצע כל התקופות – 2.77%

ריבית משכנתא ממוצעת צמודה למדד

  • עד 5 שנים –   2.90%
  • עד 10 שנים – 2.32%
  • עד 15 שנים – 2.71%
  • עד 20 שנים – 3.22%
  • עד 25 שנים – 3.47%
  • עד 30 שנים – 3.54%
  • ממוצע כל התקופות – 3.00%

חשבו החזר חודשי באמצעות מחשבון משכנתא, בדקו גם מה הריבית המומלצת היום ואיך היא נקבעת?

השוואת ריביות משכנתא מכל הבנקים>>>

ריבית משכנתא ממוצעת

אל תתאמצו

צרו קשר וקבלו מענה מהיר ומקצועי